Forum mamhOpla.com.pl

{Astra H_Zafira B}  Uszkodzenia skrzyni biegów (zdjęcia z własnych diagnoz)


Belfer
Mimo nowoczesnej konstrukcji, inżynierowie GM nie zapewnili skrzyniom M20 M32  niezawodności a powodem tego jest brak diagnozy oraz rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat oleju (o czym już napisałem). Najczęstsze uszkodzenia, które występują w skrzyniach to uszkodzenia łożysk, kół 6, 5, 1 biegu, tulei sztywnej (piasty synchronizatora, przesuwka), tylnej obudowy, wałków, dyferencjału. 


You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
Uszkodzenie łożysk

  Awarie skrzyni biegów M20 i M32 zaczyna się najczęściej od łożysk. Powodem uszkodzenia łożyska – szczególnie podpierającego wałek atakujący w tylnej obudowie, może być: 
- wada konstrukcyjna i źle dobrane obciążenia łożysk - brak diagnozy, wymiany, odpowiedniej ilości oleju - źle dobrany olej przekładniowy (testy a aparacie czterokulkowym, zdjęcie poniżej potwierdza test, pseudo oleju oplowskiego, takie łożyska wyciągam, zespawane wałeczki z korpusem)

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

 - zbyt duży luz osiowy wałków w skrzyni (tzw. "pretensja" od 0,53 mm do 0,58 mm a nawet nacisku). Wymagana “pretensja”  jest osiągana na etapie produkcji, przy użyciu podkładek  “shimujących” pod  bieżnie łożyska  stożkowego w obudowie skrzyni biegów. Dziwi mnie , że moi klienci zakupują u mnie tylko łożyska a nie biorą podkładek “shimujących” mam wszystkie 31 grubości. Ponadto po wymianie łożyska dół i góra na wałku "wałek puchnie" należy zastosować cieńszą podkładkę lub grubszą jeśli łożyska innej firmy (różna grubość bieżni), Na oryginalnych łożyskach zobaczyć można napis “made in poland”, “made in franse”, “made in USA”  oby nie “made in Chaina”ale ja uważam, że nie o jakość tu chodzi tylko o wadę konstrukcyjną polegającą na doborze łożysk o zbyt małej powierzchni tocznej ( SNR francuskie powierzchnia toczna mniejsza niż Timken USA) a co za tym idzie niższej wytrzymałości zwłaszcza, że skrzynia ma przenosić obciążenia rzędu 320Nm (odpowiedź dla tych co czipują i zwiększają obciążenia ponad 400Nm.

 Serwisy Alfa Romeo, Chevroleta, Fiata, Opla w naprawach gwarancyjnych stosują zamienniki np. łożyska firmy SNR “made in franse” o koronkach plastikowych, jeszcze mniejszej powierzchni tocznej (grubszych bieżniach) czyli niższej wytrzymałości na przenoszone obciążenie, temperatury.
       Mimo serwisowania tymi zamiennikami o złej jakości, Serwisy ASO nie zgłaszały zastrzeżeń co w konsekwencji zaowocowało pojawieniem się zamiennych łożysk już w nowych skrzyniach od 2010 roku !

 Od łożysk dużych Timkena rozpoczynających wałki napadowe (na dole) są lepsze łożyska np. niemieckiej firmy FAG. 

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Jak widać na zdjęciach łożyska uszkadzają się w różny sposób. Wszelkie szumienie w skrzyni to objaw problemów z łożyskami i sygnał, że trzeba czym prędzej wymienić łożyska. Jeśli łożysko rozpadnie się, dokona bardzo kosztownych uszkodzeń, czasem takich, które uniemożliwią naprawę skrzyni biegów za rozsądna cenę. Uszkodzone łożysko to zwiększająca się temperatura pracy. Temperatura jest przekazywana na współpracujące elementy i powoduje znaczne ich uszkodzenie.

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
stopione koronki łożysk SNR , które na rynku w ASO są droższe od Timken

 You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
Jeśli oprócz szumienia/buczenia zaobserwujesz, że gałka zmiany biegów zaczyna drżeć w czasie jazdy lub dziwnie przesuwać się w przód i w tył oznacza, że powstały znaczne luzy na wałkach. To czerwone światło, które powinno Cię ostrzec i spowodować zakończenie jazdy, niezwłocznie zdjąć skrzyni biegów do naprawy. 
„Jeśli chcesz uniknąć kolejnej naprawy to wymień w swojej skrzyni biegów wszystkie 8 łożysk”, to częsty slogan naciągaczy, nieuczciwych firm. W tej kwestii skrzynia biegów M20 i M32 nie toleruje kompromisów. „Nie daj się zwieść, że wymiana tylko uszkodzonego łożyska załatwi sprawę naprawy”, kolejny slogan z sieci, tak podlegają wymianie łożyska luźne lub w dobrym stanie gdy ich bieżnie maja ślady uszkodzeń, wżery, należy zawsze wymienić łożysko i bieżnie !
 You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnieYou are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
Uszkodzenie tylnej obudowy zamykającej wałki

Około 50% awarii skrzyń biegów M32 i M20 wiąże się z uszkodzeniem tylnej obudowy. W większości przypadków uszkodzeniu ulega miejsce, w którym zamontowane jest łożysko podpierające wałek atakujący. Obrócenie bieżni łożyska w gnieździe najczęściej powoduje pęknięcie obudowy lub wyłamanie jej fragmentu. 
Tego typu uszkodzenie można naprawić wyłącznie przez wymianę obudowy na nową. Nie ma możliwości naprawy tak uszkodzonej obudowy poprzez spawanie lub klejenie. Miejsce osadzenia łożyska jest precyzyjnie określone, natomiast jakakolwiek obróbka cieplna powoduje odkształcenia, które zaburzają precyzję montażu łożyska. Nawet przesunięcia rzędy dziesiątek milimetra spowodują brak osiowości pracy wałka. To szybki sposób na uszkodzenie pozostałych elementów w skrzyni biegów. 
Można pokusić się też o wymianę obudowy na używaną. W tym przypadku należy mieć 100% pewności, że obudowa posiada nieuszkodzone gniazda do osadzania łożysk. Nieumiejętne wyjęcie bieżni łożyska może uszkodzić gniazdo. Bieżnię należy zawsze wymienić na nową ponieważ niedopuszczalne jest montowanie nowego łożyska na używaną bieżnię. 
You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
  Uszkodzenie dyferencjału, obudowy dyferencjału 

 
You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
Uszkodzenia  kół zębatych 

 Uszkodzenia trybów w skrzyni biegów  typu M20 i M32 to dość częste awarie. Najbardziej narażone na uszkodzenia są koła 6, 5 i 1. biegu. Uszkodzenia tych biegów są wynikiem uszkodzeń łożysk bezpośrednio współpracujących z tymi biegami. Łożysko rozgrzewając się do wysokiej temperatury nagrzewa również elementy wokół siebie. Wysoka temperatura osłabia materiał z którego wykonane są zęby danego trybu powodując ich wyłamanie lub nawet starcie - szczególnie jest to widoczne na poniższym zdjęciu.
Wyłamujący się ząb powoduje najczęściej uszkodzenie innych zębów zarówno danego biegu lub innych biegów. 
Wyłamania lub ukruszenia się zębów w trybach występują również w przypadku, gdy pojawiają się nadmierne luzy wzdłużne na wałkach. W tym momencie zęby stykają się ze sobą na swoich brzegach. Ponieważ ząb trybu obliczony jest na współpracę na określonej powierzchni, dlatego w momencie gdy zmniejsza się powierzchnia styku zębów zwiększa się obciążenie w miejscu ich styku. Przy dłuższej pracy na ograniczonej powierzchni najczęściej dochodzi do wyłamania zęba. 
Kolejna przyczyna uszkodzeń trybów to zbyt mała ilość oleju w skrzyni. Stykające się ze sobą zęby przekładni z powodu tarcia wytwarzają ciepło. W momencie, gdy nie ma czynnika chłodzącego, jakim w skrzyni biegów jest olej, dochodzi do nadmiernego rozgrzania trybów i ich uszkodzenia. 

 You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnieYou are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Naprawa kół zębatych polega na ich wymianie. Przy wymianie należy również wymienić elementy współpracujące z danymi kołami zębatymi, które noszą ślady uszkodzeń i zużycia. Istotne jest, aby koła danego biegu wymieniać parami. Nie wskazana jest wymiana tylko jednego koła danego biegu. Nie ma znaczenia czy koła są używane (sprawne technicznie) czy nowe - powinny być wymienione parami. W przypadku np. 5 biegu taka wymiana to dość kosztowny zabieg ponieważ jedno z kół wałka głównego sprzęgłowego pracuje również z kołem 3 biegu wałka napadowego. Uzasadnienie takiej operacji jest proste - koła w czasie pracy zużywają powierzchnie styczne zębów. W momencie gdy zostawiamy "stare" koło i wymieniamy tylko jedno koło danego biegu, nie będą dopasowane ze sobą zęby obu kół. Najczęściej wynikiem takiej operacji jest buczenie skrzyni po jej montażu.
 
 You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
Uszkodzenia tulei sztywnej (piasta synchronizatora, przesuwka) uszkodzona i nowa.
 
You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
 tuleja 5,6 bieg
 

 You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

tuleja 1,2 bieg 
 You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
Uszkodzenia wałków atakujących i sprzęgłowych
Niewłaściwa ilość oleju lub zły olej powoduje zwiększenie temperatury i jak na poniższym zdjęciu napuchniecie wałka.
 You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie
Pozostała część łożyska może spowodować wytarcie wałka (wałek do wymiany).
 
 Uszkodzenia widełki zmiany biegów, najczęściej powodem jest mała ilość oleju przegrzanie skrzyni.
 
You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Uszkodzenia mechanizmu różnicowego satelity, koła planetarne, specjalistyczne podkładki. 

 Wewnątrz mechanizmu różnicowego na uszkodzenia narażone są zęby satelity, a także obudowa, w której pracują satelity. Najczęstszym powodem uszkodzeń w mechanizmie różnicowym w skrzyni biegów M20 M32 jest nadmierny luz, który w fabryce regulowany jest specjalistycznymi podkładkami. W przypadku nadmiernego zużycia w miejscu styku satelity z obudową (pierwsze zdjęcie) powstaje podcięcie w obudowie. Podcięcie to jest nienaprawialne i wymaga wymiany mechanizmu różnicowego. Powstaje w ten sposób luz, który bezpośrednio wpływa na zęby satelity. Wpływa to bezpośrednio na nadmierne zużycie na zębach. Powoduje to dość głośny dźwięk, który można słyszeć w czasie jazdy.

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie 
Pęknięcie satelity oraz zużyte łożysko (tarcie koła koronowego o obudowę ) skutkuje uszkodzeniem obudowy jak na powyższym zdjęciu.
 
Panowie i panie, aby wasze skrzynie nie wyglądały tak jak te na zdjęciach, zalecam obserwację : 
     Jeżeli w Twoim aucie wystąpiły poniższe objawy, to należy szybko reagować:

 1) Hałas/ piski podczas jazdy przy włączeniu 5 i 6  na autostradzie, nasilają się  
      wraz  z naciśnięciem lub puszczeniem pedału gazu.
                                        Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 5-6.
 2) Ruch dźwigni zmiany biegów po naciśnięciu / zwolnieniu sprzęgła na pierwszym  
      biegu.
                                      Przyczyna: uszkodzone łożyska wału 1-2.
 3) Problem z przełączaniem i dopinaniem biegów 3 i 4.
                                     Przyczyna: Uszkodzony synchronizator 3 i 4 lub koło zębate.
 4) Problem z wybieraniem pierwszego biegu na postoju.
                                    Przyczyna: usterka wybieraka 4/3 lub 1.
 5 Oporna zmiana biegów, ciężko wchodzą biegi szczególnie na zimnym silniku  
     haczyły biegi 2,3 ..."
                                   Przyczyna: usterka, źle wyregulowane linki, cięgna, podczas  
                                   zakładania skrzyni, zamontowane linki bez pozycji serwisowej
                                   (nastąpiła deregulacja).
                                  Zalecenie regulacja mechanizmu zmiany biegów (opisana na mojej   
                                  stronie w poddziale diagnoza naprawa regeneracja) !
     
      Szybko wychwycona usterka może być naprawiona taniej, koszty naprawy w pierwszej fazie są niskie, a później następnie drastycznie wzrastają .
     Często nie ma sensu zakup używanej skrzyni, która może się okazać gorsza niż twoja, ponieważ ryzyko jest zbyt duże.
       

ps. informacje z sieci i moje już piecioletnie doświadczenie po naprawie skrzyni, które stało się moim hobby, opinie o moim hobby na Favore link na mojej stronie ...

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 10-07-2015, 00:13 przez Belfer.)

Odpowiedz }
Otrzymane podziękowania:

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {Tutorial/Manual}  Regulacja mechanizmu zmiany biegów w skrzyni M32 Mietas 10 5,655 09-02-2017, 10:51
Ostatni post: brylek20
  {Astra H_Zafira B}  Demontaż-Montaż skrzyni M32 szmic 2 2,364 27-06-2016, 14:52
Ostatni post: Mietas
narzedzia Wymiana sprzęgła. Montaż i demontaż skrzyni biegów. A16XER F 17 as1978 3 1,968 24-03-2016, 00:01
Ostatni post: cichy117
Question {Ogólny}  Czy wymieniać olej w skrzyni biegów? as1978 3 1,500 21-12-2015, 22:08
Ostatni post: HadeS
  {Tutorial/Manual}  Wymiana oleju przekładniowego w skrzyni biegów M20/M32 Mietas 8 11,628 17-05-2015, 23:00
Ostatni post: KM65
  OLEJ a fakty i mity dotyczące skrzyni M20 M32 . Belfer 2 4,157 14-12-2014, 00:22
Ostatni post: Mietas
  Uszkodzenia skrzyni biegów (zdjęcia z własnych diagnoz) Belfer 0 4,558 13-12-2014, 12:34
Ostatni post: Belfer

Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości