Forum mamhOpla.com.pl

Opel ASCONA


Staff
Mietas
Opel Ascona – model samochodu produkowany w latach 1970 - 1988, w różnych wersjach, przez firmę Opel. Pojazd ten brał udział w latach osiemdziesiątych w licznych rajdach samochodowych, odnosząc wiele sukcesów. W 1982 Walter Röhrl zdobył Mistrzostwo Europy samochodem Opel Ascona B 400. W sumie na rynku ukazały się trzy generacje tego modelu. Występowała jako dwu- i czterodrzwiowa limuzyna oraz trzydrzwiowe kombi, a w trzeciej generacji także jako kabriolet. W 1979 powstał wariant specjalny: Ascona 400, przeznaczony do udziału w rajdach samochodowych. Poddany tuningowi pojazd spełniał pokładane w nim nadzieje, odnosząc wiele sportowych sukcesów. Ascona miała jeszcze wiele innych sportowych wcieleń, w tym wersję GT i wersję Sprint produkowaną w firmie tuningowej Irmscher. W 1988 Ascona została zastąpiona przez Vectrę.

Opel Ascona A

Inne nazwy: Opel 1900, Isuzu Ascona
Producent: Opel
Okres produkcji: 1970 – 1975
Poprzednik: Opel Olympia
Następca: Opel Ascona B

Dane techniczne:

Typy nadwozia: 2-drzwiowy sedan; 4-drzwiowy sedan; 3-drzwiowe kombi
Silniki: 1.2 S - poj. 1196 cm3, 60 KM (44 kW)
1.6 N - 60-68 KM (44-50 kW)
1.6 S - 75-80 KM (55-59 kW)
1.9 S - 88-90 KM (65-66 kW)
Rodzaj napędu: tylny
Masa własna: ~900 kg
Poj. zbiornika paliwa: 46 l
Liczba miejsc: 5
Pojemność bagażnika: 422 l (sedan)
Ładowność: ~460 kg

Dane dodatkowe:

Konkurencja: Ford Taunus

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Opel Ascona (1970–1973)

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

tył wersji sedan

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Opel Ascona Caravan (1973–1975)

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Opel Ascona A Caravan (estate)

We wrześniu i październiku 1970 roku Opel przedstawił swoją całkowicie nową gamę pojazdów w Rüsselsheim (kod wewnętrzny projektu 1,450) - były to dwa modele: Opel Manta i Opel Ascona. Opel Ascona był zaprojektowany jako sedan w dwóch wersjach - cztero i dwu drzwiowej, oraz jako kombi - Caravan lub Voyage. Pierwsza generacja była produkowana tylko w jednej fabryce w Bochum w Niemczech. W USA ten model był sprzedawany pod nazwą "Opel 1900". Od roku 1976 do 1979, wszystkie Ople w salonach amerykańskich były sprzedawane pod marką Isuzu. Pierwsza generacja była produkowana do 1975 roku. W tym czasie wyprodukowano prawie 692 000 samochodów.

Opel Ascona 1.9 SR brał udział w sportach motorowych. Walter Röhrl za kierownicą Ascony w 1974 r. zdobył tytuł rajdowego mistrza Europy .

Tuner Steinmetz opracował specjalną wersję Ascona SR, z gaźnikiem Solex, o podniesionej mocy do 125 KM (92 kW).

Opel Ascona B

Inne nazwy: Vauxhall Cavalier Mark I
Producent: Opel
Okres produkcji: 1975 – 1981
Poprzednik: Opel Ascona A
Następca: Opel Ascona C

Dane techniczne:

Typy nadwozia: 2-drzwiowy sedan; 4-drzwiowy sedan

Druga generacja Opla Ascony ujrzała światło dzienne w 1975 na Frankfurt Motor Show. Auto oferowano wyłącznie jako 2- lub 4-drzwiowego sedana. W przypadku porównywania pierwszej i drugiej generacji Opla Ascony widać było znaczne zmiany w stylistyce nadwozia. Wykorzystywano te same silniki co w przypadku pierwszej generacji auta.

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Druga generacja była produkowana w dwóch fabrykach: w Bochum (Niemcy) oraz Antwerpia (Belgia). W Wielkiej Brytanii Vauxhall rozpoczął sprzedaż Opla Ascony pod nazwą Vauxhall Cavalier - Mark I, pojazdy dla marki Vauxhall były produkowane w Antwerpii. W Ameryce Południowej model był sprzedawany pod marką Chevrolet Ascona. Co ciekawe, w RPA Vauxhall sprzedawał ten model pod marką Chevrolet Chevair, chociaż na tym samym rynku był dostępny Chevrolet Ascona, w RPA był dostępny ten sam model pod różnymi nazwami ale pod jedną marką Chevrolet.

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Opel Ascona 400

Opel Ascona B odnosił sukcesy w rajdach. 1 października 1979 roku została homologowana Ascona 400 wyposażona w 2.4 litrowy silnik dostarczający mocy ponad 200 KM. Ascona 400 została zaprojektowana przy udziale firm Irmscher i Cosworth. Wyprodukowano tylko 400 sztuk tego modelu. Kolejna modernizacja było zainstalowanie wtrysku paliwa Bosch Manta GSi i GT / Seria E- co podniosło moc Ascony 400 do 230 KM. Na tym modelu Walter Röhrl (kierowca) i Christian Geistdörfer (pilot) wywalczyli tytuł Rajdowego Mistrza Świata WRC w 1982 r ( na modelu Ascona 400 jeździł już od 1980 roku). W tym samym roku na tym samym modelu odniósł zwycięstwo w Rajdzie Afryki. W roku 1980 i 1982 Ascona 400, którą prowadził Walter Röhrl zajęła I miejsce w Rajdzie Monte Carlo. A w 1983 roku Ari Vatanen za kierownicą Ascony 400 wygrał Rajd Safari w zespole Rothmans International.

Do 1984 roku udało się podnieść moc do 340 KM bez użycia doładowania. Jednak w tym samym roku Audi Quattro wprowadziło zmiany, które spowodowały, że osiągi Ascony 400 okazały się niewystarczające i Walter Röhrl zmienił Asconę 400 w 1983 na samochód Lancia Rally 037, a w 1984 właśnie na Audi Quattro A2.

Walter Röhrl zwyciężył w Rajdowych Mistrzostwach Świata Kierowców 1982 kierując Oplem Ascona 400.

Ciekawostką jest, że w 2009 roku Opel w ramach promocji modelu Opel Insignia (odległego następcy Ascony) zorganizował pokazowe wyścigi Ascona 400 kontra Insignia 4x4.

Opel Ascona C

Inne nazwy: Vauxhall Cavalier Mark II
Producent: Opel
Okres produkcji: 1981 - 1988
Poprzednik: Opel Ascona B
Następca: Opel Vectra A, Vauxhall Cavalier Mark III

Dane techniczne:

Segment: klasa średnia
Typy nadwozia: 2-drzwiowy sedan; 4-drzwiowy sedan; 5-drzwiowy liftback; 2-drzwiowy kabriolet
Silniki: 1.3 N (60 KM), 1.3 S (75 KM), 1.6 N (75 KM) i 1.6 S (90 KM), silnik Diesla (1.6 - 54 KM), oraz 115 konny silnik 1.8i z wtryskiem LE Jetronic firmy Bosch, 1.6i (75 KM), 2.0i (115 i 129 KM)
Skrzynia biegów: 4 biegowa manualna, 3 biegowa automatyczna (z wyj. silników 1.3 N), od 1982 r. 5 biegowa.

Model Ascona C został wprowadzony we wrześniu 1981 roku.

You are not allowed to view links. Register or Login to view. Zarejestruj mnie

Był sprzedawany także pod markami: Vauxhall Cavalier Mark II, Chevrolet Monza, Holden Camira, Isuzu Aska - na rynek japoński oraz Isuzu Florian Aska i Isuzu JJ - na rynek Azji południowo- wschodniej. W plebiscycie na Europejski Samochód Roku 1982 model zajął 2. pozycję (za Renault 9).

Ascona C początkowo była dostępna w trzech wersjach nadwoziowych (dwu i czterodrzwiowy sedan), oraz pięciodrzwiowy hatchback, a dodatkowo, w Wielkiej Brytanii produkowany była wersja kombi Vauxhall Cavalier Estate. Początkowo w Asconie montowane były cztery silniki: 1.3 N (60 KM), 1.3 S (75 KM), 1.6 N (75 KM) i 1.6 S (90 KM), które współpracowały z czterobiegową skrzynią manualną, lub trzybiegową automatyczną (z wyj. silników 1.3 N).

W roku 1982 zaczęto montować pięciostopniową skrzynię biegów , w ofercie pojawił się także silnik Diesla (1.6 - 54 KM), oraz 115 konny silnik 1.8i z wtryskiem LE Jetronic firmy Bosch.

W roku 1983 wprowadzono niewielkie zmiany konstrukcyjne oraz zaprezentowano wersję cabrio, a także usportowioną wersję "SR" z silnikiem 1.8i (115 KM).

W 1984 roku zmieniono nazewnictwo modeli: "LS" (dawna wersja BASIC) , "GL" (dawna LUXURY (LUXUS)), "GLS" (dawna BERLINA), "GT" (wcześniej SR). Najlepiej wyposażona wersja oznaczona była jako "CD". Lekko zmodyfikowano deskę rozdzielczą - zmieniono półkę tunelu środkowego, wprowadzono nową regulację lusterek od wewnątrz (również elektryczną), poprawiono także układ wydechowy.

W roku 1985 wprowadzono katalizatory spalin do wszystkich wersji.

W roku 1986 przeprowadzono lekki face lifting: pojawiła się nowa atrapa chłodnicy, zastosowano przeźroczyste klosze kierunkowskazów, zmieniono również tylne lampy i zderzaki. Spojlery zaczęto malować w kolorze nadwozia.

W 1987 roku wprowadzono silnik 1.6i o mocy 75 KM z systemem wtryskowym Multec. Rozpoczęto także montowanie silnika 2.0i w dwóch odmianach: pierwsza z nich osiągała moc 115 KM, druga wersja, bez katalizatora, osiągała moc 129 KM. Był to najmocniejszy seryjny silnik montowany w Asconie C. Oba silniki 2.0i miały jeden wałek rozrządu w głowicy (OHC) i wyposażone były w system wtryskowy Motronic firmy Bosch.

W sierpniu 1988 roku zakończono produkcję Ascony C. Zastąpił ją nowy model - Vectra. Wyjątkiem jest firma Vauxhall, dla której Vectra A, była kolejną generacją Opla Ascona, stąd w latach 1988-95 Vauxhall produkował model: Cavalier Mark III (na kontynencie model nosił nazwę Vectra. Ponadto zarząd firmy obawiał się, że nazwa "Vauxhall Vectra" może kojarzyć się z modelem "Vauxhall Victor", który miał złą opinię w Wielkiej Brytanii. Firma Isuzu model Aska drugiej generacji (1990-1993) oparła o współprace z Subaru (Subaru Legacy). Należy pamiętać, że o ile Isuzu Aska I generacji to Ascona C, to już Isuzu Aska II generacji to Subaru Legacy. Na bazie Opla Ascony C powstało Daewoo Espero

Źródło: Internet

You are not allowed to view links. Register or Login to view.You are not allowed to view links. Register or Login to view.



}
Otrzymane podziękowania:

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  Opel MONTEREY Mietas 0 1,507 17-11-2013, 11:08
Ostatni post: Mietas
  Opel MOVANO Mietas 0 1,773 16-11-2013, 21:19
Ostatni post: Mietas
  Opel AMPERA A Mietas 0 1,361 16-11-2013, 20:57
Ostatni post: Mietas
  Opel CAMPO HadeS 0 1,567 16-11-2013, 19:14
Ostatni post: HadeS
  Opel BLITZ shella DM 0 2,092 16-11-2013, 15:32
Ostatni post: shella DM
  Opel ANTARA Mietas 0 1,476 16-11-2013, 14:20
Ostatni post: Mietas
  Opel SIGNUM Mietas 0 1,675 16-11-2013, 13:43
Ostatni post: Mietas
  Opel MERIVA A Mietas 0 1,868 16-11-2013, 12:42
Ostatni post: Mietas
  Opel SPEEDSTER Mietas 0 1,344 16-11-2013, 12:25
Ostatni post: Mietas
  Opel AGILA A Mietas 0 1,599 16-11-2013, 12:13
Ostatni post: Mietas

Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości