Forum mamhOpla.com.pl

{Zafira B}  Błąd P0597, zacięty, otwarty termostat a czujnik temp. cieczy


jacekZKL
Witam,
Mam ciekawy temat związany z termostatem w Z18XER, Z16XEP, itp. *XER-y. W benzynie rzecz jasna.
Termostat jest uszkodzony, pozostaje w trybie otwartym na zimnym silniku. Także grzałka termostatu prawdopodobnie ma zwarcie i grzeje non stop. Wnioskuję to z tego, że w testmode widzę jak po włączeniu zapłonu, jeszcze przed odpaleniem silnika podnosi się temperatura coolant.
Grzałka grzeje wodę, która dostaje się do czujnika i on widzi złą temperaturę silnika. Przez co silnik gaśnie po paru sekundach, bo głupieje przez tę błędną temperaturę.

Dziwi mnie to, że po odłączeniu grzałki termostatu włącza się wentylator (po włączeniu zapłonu) oraz po zapaleniu wentylator zaczyna wyć na wysokich obrotach. Także w testmode cały czas podaje 73 st. C.

Wie ktoś jaka jest zależność pomiędzy grzałką i czujnikiem temperatury. Jak to ustrojstwo działa? Termostat będę wymieniał i zobaczę potem jak to będzie działać.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 25-01-2014, 18:47 przez Mietas.)

Odpowiedz
HadeS
Administrator

No to logiczne.
Skoro termostat "stoi" w pozycji otwartej i odłączysz grzałkę komp załącza wentylatory aby nie dopuścić do przegrzania silnika - tak na wszelki wypadek Wink . Zależność grzałki i czujnika - no jedno bez drugiego nie zahula Wink bo jak? kiedy komp ma wiedzieć, że jest zimno i trzeba podgrzać co nieco Wink
A autko gaśnie bo jest zła mieszanka przez to, że jest błędny pomiar temp. i ecu źle dobiera mieszankę.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 14-01-2014, 21:59 przez HadeS.)

--


You are not allowed to view links. Register or Login to view.  You are not allowed to view links. Register or Login to view.
Odpowiedz
jacekZKL
No właśnie jak odpiąłem czujnik temp. to po chwili wentylator zaczął dmuchać. No i to rozumiem. Nie ma komunikacji z czujnikiem to podaje wiatr na ostudzenie. Ale co ma do tego grzałka termostatu, co ten komputer silnika kombinuje gdy brak komunikacji z grzałką.
Normalnie ona nie grzeje, dopiero przy obciążeniu.
W testmode po zapaleniu widać 73 st. C. - na odpiętej grzałce i wentylator wyje na maksa.
Zobaczymy jak będzie po wymianie termostatu.

Drugie pytanie, czy komp by zagrzać herbatę podaje plus czy minus do niej. Bo skoro ona grzeje już przy włączonym tylko zapłonie, to znaczy że prąd płynie, ma jakieś zwarcie.
Ze schematu nie byłem w stanie tego wyczytać. Jeden pin jest do kompa, drugi do bezpiecznika FE26. Z tego wynikałoby że plus jest cały czas a minus dołączany gdy potrzeba zagrzania - zwarcie do masy i grzeje.
Nie wiem czy to dobre rozumowanie. Kapuje ktoś schemat elektryczny z18xer?

Odpowiedz
shella DM
Podaje minus na grzałkę i Twe przypuszczenia co do zwarcia są jak najbardziej poprawne, oby to był tylko kabel lub termostat

Odpowiedz
jacekZKL
(15-01-2014, 00:09 )shella DM napisał(a): You are not allowed to view links. Register or Login to view.Aby widzieć załącznik musisz być zalogowany
Zarejestruj mnie
Przyjrzałem się jeszcze schematowi i faktycznie jeden pin jest zasilany przez przekaźnik K2_X125 stałym plusem z akumulatora - bezpiecznik FE26. Aktywowany przez sterownik silnika.
Drugi idzie z komputera (minus).

Teraz jak obczaić gdzie jest to zwarcie? Czy na odłączonej grzałce termostatu da radę to sprawdzić? On jest niby przykręcony do plastikowej obudowy termostatu, więc nie wiem czy ma jakieś połączenie z masą, które by dawało to zwarcie. Spróbuję próbówką 12V jak to wygląda.

Załączone pliki

Miniatury
   

Odpowiedz
shella DM
najłatwiej omomierzem - między pinami ( oporność grzałki ) i między obudowa termostatu a każdym pinem

Odpowiedz
jacekZKL
(15-01-2014, 13:11 )shella DM napisał(a): You are not allowed to view links. Register or Login to view.Aby widzieć załącznik musisz być zalogowany
Zarejestruj mnie
Sprawdziłem ten nowy, jeszcze nie założony i na żadnym pinie nie ma przebicia do masy. Opór ok 13 ohm.

Mam jeszcze jedno pytanie, czy te zwarcie może w jakiś sposób spowodować błędne działanie magnetycznych zaworów sterowania zmiennymi fazami rozrządu?
Na tym schemacie to te dwa obok Y162 i Y164 - są podpięte pod ten sam bezpiecznik czyli jakby pod jeden kabel.

Oprócz tego błędu mam jeszcze P0340 - problem z czujnikami położenia wałków rozrządu (ten był wcześniej, nie wiem czy aktualny), oraz P0302 - wypadanie zapłonu 2gi cylinder, wyskoczył po daniu po garach wraz z P0597.

Odpowiedz
shella DM
pomierz stary , bez wyciągania , a błędy powiadasz - może być że komp "głupieje" , ale ja bym dokładnie sprawdził i pomierzył całą wiązkę - zauważ że te błędy - czyli termostat, czujniki wałków, elektrozawory - mogą pochodzić z uszkodzonej wiązki - bo wszystkie te kable jak widać ze schematu - idą razem, ewentualnie jeszcze warto sprawdzić złącze XC3 - czy tam jest wszystko w porządku

Odpowiedz
HadeS
Administrator

ja jednak prócz oczywiście walki z tym problemem, polecam, również tu, zdjąć boczek drzwi, membranę i zobaczyć jak wygląda wszystko w profilach, wewnątrz blach. Zdjęcia prezentowane przez Ciebie, problemy z elektryką (niespotykane często i w takiej ilości na raz w zosiach) usilnie kierują moje domysły w kierunku, że to autko po solidnej kąpieli wodnej (czytaj: popowodziowe).
Zardzewiałe śruby, cybanty, itp.....to nie jest normalne zjawisko dla auta z tego rocznika.......
Nie lubię prorokować i nadal mam nadzieję, że się mylę...

--


You are not allowed to view links. Register or Login to view.  You are not allowed to view links. Register or Login to view.
Odpowiedz
jacekZKL
Zajmę się tym w weekend. Fakt że wygląd pod maską nie ucieszył mnie gdy pierwszy raz zajrzałem. Mokro, ale to spowodowane wyciekiem płynu ze złączki przy termostacie. Sam dolałem litr który po tygodniu wypłynął tamtędy, wylewając się na sprzęgło, bok silnika i okolice.
Może to rdza spowodowana tym parowaniem płynu. Płyn ten rzekomo źle wpływa na blachy. Dodatkowo szlam w zbiorniku wyrównawczym, który podejrzewam jest po jakimś uszczelniaczu do chłodnic. Poprzedni właściciel raczej nie dbał o te auto. Sprawdzę to wszystko w sobotę.

Odpowiedz
jacekZKL
Na szybko odłączyłem wtyczkę i sprawdziłem czy na metalowej części termostatu jest masa i nie było. Dotykałem jeszcze pinów w środku gniazdka grzałki, drugi koniec próbówki podłączony był do plusa akumulatora i nie zaświeciła się. W sobotę wymienię ten termostat i mam jeszcze czujnik temp cieczy na podmianę. Zobaczymy co będzie po wymianie.

Tutaj filmik jak wygląda ta temperatura w testmode jeszcze przez zapaleniem auta:





Być może czujnik temp też jest uszkodzony, po wymianie będę wiedział więcej jutro po południu.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-01-2014, 19:02 przez Mietas.)

Odpowiedz
jacekZKL
Poszedłem przed chwilą do auta. Wtyczka do grzałki termostatu była odpięta. Odpaliłem testmode a tam też to samo: temperatura rośnie. Czyli prawdopodobnie walnięty czujnik temperatury. Podmienię tę używkę co mam. A swój opchnę na allegro jako sprawny... żartuję.
Jutro mam wymianę termostatu więc dam znać jak dalej sprawy się mają.

(Ten post był ostatnio modyfikowany: 17-01-2014, 19:04 przez Mietas.)

Odpowiedz
jacekZKL
Wymieniłem czujnik temperatury cieczy na nowy-używany z allegro oryginał.
Tamten wadliwy pokazywał w testmode dziwne wartości, jeszcze przed zapaleniem było 20 stopni i rosła przy 0 stopni na dworze.
Nowy czujnik pokazał zero, zgodnie z tym co na dworze.
Co do termostatu to silnik nie jest w stanie się zagrzać bardziej niż 70 stopni wg prawidłowych wskazań czujnika. Rura termostat-chłodnica jest gorąca. Więc wymienię go w najbliższym czasie.

Odpowiedz
jacekZKL
Witam ponownie.
Wymieniłem termostat na nowy. Ze starego wyjąłem część ruchomą.
Wygląda to tak:

You are not allowed to view links. Register or Login to view.

Jak to dziadostwo działa? Czy po podaniu prądu na grzałkę ten trzpień się wysuwa i wypycha termostat?
Pytam bo na tym starym był błąd p0597, a oporność jest ok 12 ohm na nówce i na tym starym identycznie. Więc może grzałka jest ok ale ten trzpień jest już zacięty.

Odpowiedz
shella DM
Jacku - to jest grzałka, ona się nagrzewa na całej długości, wtedy wkład termostatu się "kurczy" i otwiera pod wpływem podwyższonej temperatury.

You are not allowed to view links. Register or Login to view.
Odpowiedz

Podobne wątki
Wątek: Autor Odpowiedzi: Wyświetleń: Ostatni post
  {Zafira B}  Czujnik ciśnienia klimatyzacji - błąd 53006 Kuleczka 1 1,403 11-07-2014, 00:32
Ostatni post: Kuleczka

Skocz do:

Użytkownicy przeglądający ten wątek:

1 gości